2020-10-22 11:19Nyheter

Maskrosbarn fyller 15 år

Fotograf: Matilda SöderströmFotograf: Matilda Söderström

Sedan 2005 har Maskrosbarn arbetat med att förbättra levnadsvillkoren för barn med föräldrar som har ett missbruk, mår psykiskt dåligt eller som utsätter dem för våld. I dagarna firar vi 15 år och efter ett år som detta behövs vi mer än nånsin.

Under de här 15 åren har vi stöttat tusentals barn och nått ut till tiotusentals genom föreläsningar och utbildningar. Idag är Maskrosbarn en viktig del av barnrättssverige och sitter med i regeringens barnrättsdelegation, är en remissinstans samt har skrivit flera uppmärksammade rapporter. Vi erbjuder nio stödprogram till barn och ungdomar och har kontor i Sveriges tre största städer.

Vi har hunnit med mycket under åren och är stolta över det vi åstadkommit – men vi är långt ifrån nöjda. Trots att barnkonventionen har blivit lag kränks barns rättigheter varje dag. Ungdomar kommer fortfarande till oss med känslan av att vara helt ensamma i sin situation. Så vi har jobb kvar att göra.

Vi kan göra stor skillnad för många barn och ungdomar men för det krävs resurser. Stödet vi får från företag och privatpersoner är otroligt värdefullt. Tack för att ni bidrar till att vi kan ge fler barn stöd här och nu.

Fastän vi på Maskrosbarn har femton fantastiska år bakom oss vågar jag säga att vi fortfarande har det bästa framför oss. Vill du vara med och stötta vår fortsatta resa?

Elin Hågeby Caicedo, generalsekreterare Maskrosbarn

Här kan du läsa mer om hur du eller ditt företag kan stötta Maskrosbarn.

Om Maskrosbarn

I Sverige har omkring 500 000 barn och ungdomar minst en förälder som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk. Många av de här barnen utsätts även för våld i hemmet. Barnrättsorganisation Maskrosbarn har sedan 2005 arbetat med att förbättra deras levnadsvillkor. Idén om organisationen Maskrosbarn föddes när Therése Eriksson och Denise Madsen träffades under gymnasietiden. De delade erfarenheter av att ha föräldrar med missbruk och psykisk ohälsa samt att känna sig helt ensamma i det. 2005 grundades Maskrosbarn som ett projektarbete i skolan och Therése och Denise började föreläsa. De ville normalisera situationen för barn som levde i liknande situationer och visa att det faktiskt går att må bra, även om ens föräldrar mår dåligt. Idag består Maskrosbarn av cirka 25 medarbetare som arbetar heltid och över 150 ledare, ungdomsledare, timanställda och volontärer. Maskrosbarn har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö men når med flera av sina stödprogram, utbildningar och föreläsningar ungdomar i hela landet.