2022-11-10 09:30Pressmeddelande

Espresso House samlar in pengar till Maskrosbarn i jul

Espresso House kaffekopp

På Espresso House förbereder man sig som bäst för julsäsongen och lagom till julruschen återkommer kampanjen CupTogether, Espresso House initiativ för att bekämpa ensamhet. Förra julen samlade Espresso House in 1 kr för varje såld kopp bryggkaffe till Maskrosbarn och i år kommer samma aktivitet engagera Espresso House kaffebarer i Sverige under december månad. Förra årets kampanj inbringade nästan 1 miljon kronor till Maskrosbarn.

Med en kopp i taget kommer vi att fortsätta vårt arbete mot ensamhet. Genom att även i år donera pengar till Maskrosbarn är CupTogether ett etablerat och långsiktigt engagemang för oss, säger Stina Möller, Country Manager Espresso House Sverige.
Förra årets CupTogether-kampanj inbringade nästan 1 miljon kronor till Maskrosbarn. För gåvorna har fler barn fått stöd av trygga vuxna, kunnat ta del av meningsfulla aktiviteter i vardagen och getts möjlighet att leka och bara vara barn.

- Vi är så tacksamma att Espresso House valt att lyfta den grupp barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom och många av dem känner sig ensamma i sin situation. Det gäller att bryta tabun och sprida kunskap så att barn och unga vågar ta steget och berätta för att kunna få stöd för sin situation säger Marlene Lundli, kommunikationsansvarig på Maskrosbarn.

- På Espresso House känner vi ett stort engagemang för unga människor. Vi anställer unga personer i våra caféer och varje dag möter vi barn och unga som besöker oss på fritiden. En del sitter ensamma, stannar länge, gör sina läxor hos oss och går inte hem som sina kompisar. Ensamhet och känslan av att stå utanför finns i många olika former i vårt samhälle och vi känner starkt för de barn som Maskrosbarn stöttar, säger Stina Möller.

Donationerna på 1 krona per såld kopp filterkaffe pågår under december i alla kaféer och omfattar försäljning över disk, förbeställning och prenumeration.
För julsäsongen erbjuder Espresso House två filterkaffe: Christmas Brew som är en traditionell säsongsblandning som återkommer i Espresso House sortiment sedan många år tillbaka och Signature Brew som är en medium rostblandning.

Om Maskrosbarn

Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stöttar barn 13-19 år vars föräldrar har ett missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld. Maskrosbarn har sedan starten 2005 mött tusentals ungdomar genom sin lägerverksamhet, coachprogram, ungdomsgårdar och stöd online. Ungdomar berättar dagligen för personalen om missförhållanden och orättvisor de upplever i samhället. På deras uppdrag bedriver Maskrosbarn därför ett kunskapshöjande arbete för alla som arbetar med
barn i utsatthet samt ett påverkansarbete för att förbättra lagar, processer och system.

Om CupTogether

Med konceptet CupTogether bjuder Espresso House in människor att träffas över en kopp kaffe. CupTogether är utgångspunkten för Espresso House långvariga engagemang för att bryta tabun och bekämpa ensamhet i samhället. I jul återupptar vi förra årets kampanj och donerar pengar till organisationer som arbetar för att förebygga ensamhet - en kopp i taget.

Om Espresso House

Espresso House erbjuder en personlig upplevelse med premiumkänsla, från baristornas hantverk och vårt Specialty Coffee till ett vänligt välkomnande i en unik och mysig atmosfär. Espresso House grundades 1996 i Lund och har sedan dess växt till att idag vara ledande i Norden med över 460 coffee shops, 6000 baristor och cirka 100 000 dagliga gäster. Sedan hösten 2018 finns Espresso House även i Tyskland. Espresso House är en del av JAB Holding Company.

Om Maskrosbarn

I Sverige har omkring 500 000 barn och ungdomar minst en förälder som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk. Många av de här barnen utsätts även för våld i hemmet. Barnrättsorganisation Maskrosbarn har sedan 2005 arbetat med att förbättra deras levnadsvillkor. Idén om organisationen Maskrosbarn föddes när Therése Eriksson och Denise Madsen träffades under gymnasietiden. De delade erfarenheter av att ha föräldrar med missbruk och psykisk ohälsa samt att känna sig helt ensamma i det. 2005 grundades Maskrosbarn som ett projektarbete i skolan och Therése och Denise började föreläsa. De ville normalisera situationen för barn som levde i liknande situationer och visa att det faktiskt går att må bra, även om ens föräldrar mår dåligt. Idag består Maskrosbarn av cirka 27 medarbetare som arbetar heltid och över 150 ledare, ungdomsledare, timanställda och volontärer. Maskrosbarn har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö men når med flera av sina stödprogram, utbildningar och föreläsningar ungdomar i hela landet.