2023-03-16 12:01Pressmeddelande

Maskrosbarn och Espresso House vinnare av Stenbeckspriset Bästa företagssamarbete

Maskrosbarn och Espresso HouseMaskrosbarn och Espresso House

Maskrosbarn kammade igår tillsammans med Espresso House hem vinsten i Stenbecksprisets kategori Bästa företagssamarbete.

Med en kopp i taget arbetar Espresso House och Maskrosbarn för att motverka
ensamhet. Syftet med samarbetet är att nå unga med budskapet att de inte är ensamma och att det finns stöd att få. Vi vill ingjuta hopp i de ungdomar som Espresso House möter att det finns möjlighet att få jobb, bostad och ett bra liv trots att ens föräldrar inte mår bra.

Juryns motivering:

Det vinnande företagssamarbetet tar avstamp i den gemensamma målgruppen och är ett lysande exempel på hur ändamålsverksamhet och insamling av gåvor kan integreras.

Budskapet om att det finns stöd att få men också hopp om en bra framtid när förhållandena är svåra, förmedlas brett både internt till anställda och externt. Resultatet är större kännedom, ökade intäkter och en stolthet hos såväl organisationens deltagare som företagets medarbetare.

Det är andra året Maskrosbarn samarbetar med EspressoHouse genom kampanjen Cup Together. Donationerna på 1 krona per såld kopp filterkaffe har pågått under december i alla Espresso House kaféer.

Under 2022 stöttade Espresso House med totalt 659 062 kr till Maskrosbarns verksamhet, vilket möjliggör över 2 500 stödsamtal med en kurator - ett första samtal som kan vara avgörande för ett barns framtida liv. Espresso House har sammanlagt bidragit med över 2 miljoner kronor till Maskrosbarns verksamhet sedan samarbetets start 2020.

Vi är så tacksamma att Espresso House valt att lyfta den grupp barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom och många av dem känner sig ensamma i sin situation. Det gäller att bryta tabun och sprida kunskap så att barn och unga vågar ta steget och berätta för att kunna få stöd för sin situation säger Marlene Lundli, kommunikationsansvarig på Maskrosbarn.

- På Espresso House känner vi ett stort engagemang för unga människor. Vi anställer unga personer i våra caféer och varje dag möter vi barn och unga som besöker oss på fritiden. En del sitter ensamma, stannar länge, gör sina läxor hos oss och går inte hem som sina kompisar. Ensamhet och känslan av att stå utanför finns i många olika former i vårt samhälle och vi känner starkt för de barn som Maskrosbarn stöttar, säger Stina Möller, chef Espresso House Sverige.

Om Stenbeckspriset

Stenbeckspriset är Sveriges mest prestigefyllda pris för insatser inom insamling av gåvor, företagssamarbeten och givande. Det instiftades 1994 under namnet Årets insamlare och delas ut av Giva Sverige i fem kategorier för att främja innovation och professionalism som stärker engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer.

Med utmärkelsen Stenbeckspriset vill vi premiera och lyfta fram goda exempel på kreativitet och mod men också uthållighet som bidrar till ökat givande och engagemang. 2022 var ett år som verkligen aktualiserade civilsamhällets betydelse. Krig i vårt närområde, ekonomisk press på hushållen och ett nytt politiskt styre, har för många organisationer inneburit snabba omställningar och ökade insatser där givandet från både allmänhet och företag har avgörande betydelse, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige och juryns ordförande.

Om Espresso House

Espresso House erbjuder en personlig upplevelse med premiumkänsla, från baristornas hantverk och vårt Specialty Coffee till ett vänligt välkomnande i en unik och mysig atmosfär. Espresso House grundades 1996 i Lund och har sedan dess växt till att idag vara ledande i Norden med över 460 coffee shops, 6000 baristor och cirka 100 000 dagliga gäster. Sedan hösten 2018 finns Espresso House även i Tyskland. Espresso House är en del av JAB Holding Company.

Om Maskrosbarn

I Sverige har omkring 500 000 barn och ungdomar minst en förälder som har en psykisk sjukdom eller ett missbruk. Många av barnen utsätts även för våld i hemmet. Maskrosbarn har sedan 2005 arbetat med att förbättra deras levnadsvillkor. Detta görs genom nio olika direktstöd till barnen där flera bygger på långsiktighet, tillit och identifikation. På barnens uppdrag bedriver Maskrosbarn även ett kunskapshöjande arbete med syfte att se och upptäcka barn som far illa hemma samt ett påverkansarbete för att förbättra lagar, processer och system som berör barnens möjlighet till ett bättre liv. Maskrosbarn har bl.a. mottagit utmärkelser från FN och Stiftelsen Allmänna Barnhuset för sitt arbete med barnrätt

Marlene Lundli
Marlene Lundli